zondag 16 november 2008

Idefix

Gijs is onze Idefix. Toen de tuinman bezig was de voortuin te legen, kwam hij met een bezorgd klein stemmetje informeren of het wel goed zou komen met alle struiken en boompjes die eruit gehaald werden. In het bos vandaag en vorige week keek hij telkens sipjes bij de omgewaaide bomen die hun wortels in de lucht staken, en op mijn vraag waarom zei hij: 'Maar mama, dat is toch zíelig voor die boom?'

MediQ

Een radioreclame prijst een dienstverlener in de gezondheidszorg aan. Los van het intrusieve gekwaak op de vroege ochtend dat je wekkerradio uitstroomt als een mislukte chocoladefontein, is het vooral de inhoud die verbaast. 'Bla-die-bla-die-bla, MEDIQ, natuurlijk met een KUU.'

Hoezo, natuurlijk? De zoveelste uitwas van de trend om je bedrijf een on-naam te geven, een of ander half-herleidbaar lekker-Latijns klinkende verkreupeling van een bestaand woord. Dan een -ius, -ion of -es uitgang eraan knutselen en klaar is je nieuwe naam. Hm, eens denken. Er is vast wel iets leuks te verzinnen in mijn vakgebied. Vidiq? Klinkt corpulent. Videon? Dat maakt overduidelijk uitsluitend educatief materiaal. Vidius? Klinkt als een zwarte geest uit Harry Potter 4. Ik moet duidelijk nog wat leren op het gebied van bedrijfsnaamgeving.