maandag 14 januari 2008

knopjes

Harrie Jekkers houdt van orkanen met mooie meisjesnamen, en ik houd van treinen die al klaar staan als je het perron op komt. De 7.02 staat nooit klaar, daar moet je op wachten. Meestal is-ie wel aardig op tijd. Vandaag viel me op dat ónder de treeplank bij de deur twee knoppen zaten. Deze knoppen gaven licht. Knoppen van hetzelfde type dat ook naast de deuren zit, op een normaal bereikbare hoogte. Knoppen die hard en geluidloos roepen druk op mij! Het gaat wat ver om 's ochtends voor zevenen op een koud perron te knielen en onder een treintreeplank te reiken naar een knop, maar de vraag wat er zou gebeuren heeft me toch zeker een kwartier bezig gehouden. Wat gebeurt er als je op die knoppen drukt? Valt het remblok eraf? Komt de railtenderstudent dan daar langs? Gaat er een alarm af? De meest sensationele scenario's komen voorbij in mijn hoofd.

Waarschijnlijk is het gewoon de deurontgrendeling.

Geen opmerkingen: